top of page
Kopstad godsterminal
Aktiviteter

Styret i Oslofjord logistikk ble etablert i 2019 og har hatt en aktiv rolle i ulike aktiviteter siden da. Nedenstående belyser oppgaver som har nødvendig for å møte ulike utfordringer og for å sikre en god utvikling av området.

​​

 

Jernbaneavgrening fra nye Vestfoldbanen

Da kommunedelplan for dobbeltspor på Vestfoldbanen Nykirke, Barkåker ble vedtatt (2016), var det lagt til grunn avgrening både fra nord og fra sør til terminalområdet på Kopstad via et servicespor. I videre prosjektering av Vestfoldbanen, ble servicesporet flyttet av hensyn til kostnader. Det ble derfor bare regulert inn en mulig avgrening fra nord. Da Oslofjord Logistikk tok kontakt med Bane NOR i 2019, viste det seg at Bane NOR ikke hadde planer om å bygge denne avgreningen. Det ble derfor igangsatt et omfattende arbeid for å sikre at de opprinnelige løftene om «kapasitetssterk» avgrening ble bygget.

Multiconsult ble engasjert for å finne gode optimale løsninger for området og det ble fort avdekket at den løsningen som Bane NOR hadde regulert var en svært dårlig løsning for utvikling av jernbanearealet på Kopstad. Dette ble tatt opp med Bane NOR våren 2020 og gjennom noen felles arbeidsmøter sommeren 2020 fant partene frem til en felles bedre løsning. Denne løsningen ville bli noe dyrere enn regulerte løsning. Gjennom høsten 2020 hadde Styret fokus på å få Bane NOR og Jernbanedirektoratet til å endre avgreningsløsningen. I desember 2020 kom det mail fra Jernbanedirektoratet om at Bane NOR hadde anbefalt overfor Jernbanedirektoratet at avgreningen burde tas ut av dobbeltsporprosjektet. Hele høsten ble det også gjennomført diverse møter og kontakter med politikere lokalt, regionalt og sentralt for å få oppmerksomhet på det potensiale området har for jernbane og logistikk utvikling. Det har vært bred tverrpolitisk tilslutning til dette. Derfor gikk samferdselsminister Knut Arild Hareide ut og sa at den avgreningen som var regulert skulle bygges.

 

Det ble gjennomført flere møter med politikere i løpet av høsten 2021 dels for å få Jernbanedirektoratet til å endre bestillingen på avgrening fra nord samt å få inn den søndre avgreningen. Gjennom møter med statssekretær Jon Ragnar Aarseth lykkes vi å få gehør for å få endret bestillingen om avgrening fra nord. Dette fikk vi bekreftet i eget møte med Jernbanedirektoratet i november 2021. Vårt mål med møtene var å få gjennomslag for en bestilling knyttet til kapasitetssterk avgrening Jernbaneverket forpliktet seg til i 2012.

 

I løpet av høsten 2022 lykkes vi å få til en bedre dialog med Bane NOR for å drøfte utforming av den nordre avgreningen samt å finne gode løsninger for den søndre. Vi har gjennom møtene drøftet mulige løsninger både mht avgrening fra nord og sør. Vår konsulent fra Multiconsult Sam Pawar bisto oss i å tegne ut alternative løsninger som ble drøftet med Vestfoldbaneprosjektet (UNB). Det viste seg at tidsfrist for å levere detaljerte tegninger for å sikre god prosjektering av ERTMS var gått ut og UNB mente toget for søndre avgrening måtte skrinlegges, men at prosjektet skulle legge til rette for en slik avgrening i senere fase.

 

Det ble derfor vanskelig å insistere på at denne avgreningen skulle bygges samtidig med utbyggingen av Vestfoldbanen. UNB prosjektet la til grunn løsningen vi var blitt enig om i sin videre prosjektering og i 2024 har avgreningen vært under bygging. I etterkant har det vist seg at ERTMS prosjektet er forsinket og at Vestfoldbanen ikke åpner før i 2026.

Tilkomst med bil fra E-18

Det er i dag en midlertidig løsning for dagens aktivitet med hensyn til oppfylling av masser, men det er behov for en permanent løsning. Høsten 2020 startet Horten kommune forberedende arbeid for reguleringsplan av nytt toplanskryss på Helleland. Rambøll as ble engasjert som konsulent og det er nedsatt en prosjektgruppe bestående av representanter fra Horten kommune, Holmestrand kommune, Vestfold/Telemark fylkeskommune, Statens vegvesen, Oslofjord Logistikk. Horten kommune hadde prosjektledelsen. Horten kommune varslet oppstart av reguleringsplan for 2 planskryss i mai 2021.

 

Reguleringsplan for toplanskrysset ble ferdigstilt i 2022 og fikk politisk førstegangsbehandling samme år. Reguleringsplanen gir mulighet for trinnvis utbygging av krysset. Vi hadde også møter med Statens vegvesen i 2022 med sikte på å få til samfinansiering av første utbyggingsfase av krysset. Endelig reguleringsplan ble vedtatt i 2023. Da igangsatte vi i samarbeid med Statens vegvesen detaljprosjektering av det halve toplanskrysset (første byggetrinn) med sikte på å få statlig finansiering for krysset i 2025 og med sluttføring i 2026. Arbeidet ble sluttført våren 2024. Det lykkes oss å få en flertalltilslutning til at dette krysset skulle bygges av Statens vegvesen i samarbeid med oss i behandlingen av Nasjonal Transportplan i juni 2024. Det gjenstår å få dette også inn i Statsbudsjettet for 2025.

Behov for revidert reguleringsplan

I 2021 registrerte vi at Reguleringsplan for området nærmet seg 10 år og var trolig moden for revisjon dels fordi adkomsten fra jernbanen er annerledes enn opprinnelig planlagt (uten servicespor) og jernbanedelen er planlagt også med andre funksjoner (service, togparkering +) enn bare godsterminal. Dette stiller andre krav til fall og vil påvirke oppfyllingen av tomten. I møte med Horten kommune (2021) ble vi enige om at vi bør revidere planen hvor vi kan bl.a sikre oss en viss grad av fleksibilitet mht mulige endringer samt at planen bør vedtas senest våren 2023. Multiconsult og Rambøll ble invitert til å komme med tilbud på arbeidet. Multiconsult ble valgt.

 

I april (2022) ble det gjennomført formelt oppstartsmøte med kommunen og Regionalt planforum ble gjennomført i mai. Varsel om oppstart ble kunngjort i slutten av mai. Førstegangsbehandling av planen var i begynnelsen av 2023 og annengangsbehandling senhøstes 2023.

 

Oppfyllingsplan for området

I 2022 fikk Norsk Gjenvinning (NG) ny saksbehandler som har ført til at NG har tatt en mer aktiv rolle i arbeidet med godsterminalen og ikke bare ren oppfylling av området. Det har ført til mye tettere samarbeid bl.a med utførelse av revidert reguleringsplan. Som en viktig del av planen har det vært nødvendig å få en realistisk oppfyllingsplan for å unngå uheldige setninger. NG har også tatt ansvar for å fremskaffe bedre data over de geologiske forholdene på de ulike områdene av tomten for å sikre at oppfyllingen skjer i tydelig rekkefølge og at områdene som trenger lengre setningstid ikke vil kunne ferigstilles før senere. Oppfyllingsplanen er nå ferdig og vil bli grunnlaget for videre arrondering av området. Områdene nærmest krysset samt områdene nær jernbane er de arealene som kan utvikles først.

 

Informasjon og drøftinger om betydningen av terminalen

Underveis i arbeidet har det vært laget flere ensides foldere som har vært med på å belyse ulike problemer og utfordringer som har dukket opp underveis. I 2021 gjennomførte vi også et

seminar på nett (under koronatiden), mens vi i 2022 klarte å gjennomføre et seminar med ca 50 påmeldt i Horten kommune i samarbeid med bl.a næringssjefen.

 

Interessenter

Det har vært gjennomført møter og diskusjoner med flere interessenter løpende gjennom de siste årene. Det er stor interesse, men det har vært viktig å få redusert de ulike riskikofaktorene samt få en endelig avklaring om leie eller kjøp er mest aktuelt. Forretningsplanen for utvikling har vært gjenstand for løpende oppdatering. 

bottom of page